Hur mår du själv, Jill Söderberg, chefsläkare på barnavdelningen?

Är det någon mer än jag som blir ursinnig?

"Adam, 3,5 år, fick vänta timmar på vård vid Universitetssjukhuset i Umeå i maj. Han var uttorkad och ordinerades dropp innan han fördes till barnavdelningen.

- Där ignorerades han. Sköterskan tittade inte ens på honom, säger pappa Folke.

Timmar gick utan att Adam fick dropp. När sköterskan till slut tog sig tid lyckades hon inte sätta nålen utan fick kalla på hjälp. Adams tillstånd var då kraftigt försämrat. Adam kunde knappt andas och fördes till intensiven. Hans hjärta gav slutligen upp och på den tredje dagen förklarades Adam hjärndöd. Respiratorn stängdes av dagen efter men hans hjärta fortsatte slå i 21 minuter.

Sjukhuset har ännu inte skickat in sin lex Maria-anmälan. Jill Söderberg, chefsläkare på barnavdelningen, skyller på tidsbrist men säger att den är på väg."

(ur dagens
Expressen)

Kommentarer
Postat av: caroline

nej fy vad hemskt så ska det bara inte få gå till . själv hade jag en släkting som hade en 5 månaders baby som fick feber och blev jättedålig . de ringde till sjukhuste flera gånger och frågade om de kunde komma in . På sjukhuset så de gång efter gång att han nog bara höll på att få tänder . Till sist åkte de in ändå då de kom fram gick det inte länge innan den lille pojken dog . så tragsikt

Postat av: langri

Ja, vad säger man. Helt sanslöst. Men jag blir inte förvånad, fick själv ett bisarrt bemötande av sjukvården förra helgen när min son hade 40+ i feber. "Ni får åka in till Göteborg, vi tar inte emot barn på helger", fick vi till svar när vi ringde Kungälvs sjukhus. Kungälv ligger tre (!) minuters gångväg från oss, Göteborg - 2,5 mil. Vi saknar dessutom bil. Hursomhelst, så exploderade jag över bristen på empati och mer eller mindre trängde mig (verbalt) in på Kungälvs sjukhus. Att det skall krävas riktig ilska för att bli riktigt behandlad. Blir förbannad bara jag tänker på det. Det blir vedkapen här med är jag rädd.

2006-12-01 @ 11:37:13
URL: http://langri.blogspot.com
Postat av: SKRIVKRAMP

Caroline och langri: vi är alldeles för många som har den här typen av skräckinjagande erfarenheter. Själv höll jag på att tröttna efter åtta timmar på akuten med en illa magsjuk tvååring. Bara en empatisk sjuksköterska lyckades hålla oss kvar en timme till - och när doktorn äntligen "hade tid" blev det jävligt bråttom att sätta droppet.

Gärna höga skatter, men då ska banne mig sådana basala saker som sjukvården fungera utan minsta gnissel.

2006-12-01 @ 11:39:53
URL: http://original.blogg.se
Postat av: Snarli

Det låter ju bra, men höga skatter betalar staten och inte de som jobbar i sjukvården. Sjuksköterskor i Sverige har lägst lön av alla i västvärlden, det samma gäller läkarna.

2006-12-02 @ 02:54:30
Postat av: Snarli

Egentligen är det väl socialdemokratin som ska stå till svars och ingen annan.

2006-12-02 @ 02:56:32
Postat av: Snarli

Ska jag vara ärlig så blir jag fan förbannad på dig också. Vem är Jill Söderberg? Han/hon ligger helt i händerna på det offentligas resurser. Det är politiska beslut som ligger bakom arbetsbelastningen på hans/hennes anställda. Vad fan vet du om hur det ser ut på deras arbetsplats? Tror du att han ville att Adam skulle dö? Ärligt talat, hur jävla dum i huvudet får man vara. Vad gör du själv på ditt jobb som tillåter dig ha en sådan fördömande attityd? Se över det politiska systemet eller håll käft...

2006-12-02 @ 03:01:37
Postat av: SKRIVKRAMP

Oj då, det verkar som om Snarli jobbade upp någon slags övertryck i natt.

För att diskutera det konkreta i hans/hennes inlägg så är det väl för det första så att det är vi skattebetalare som betalar skatter TILL staten, eller hur? I gengäld förväntas staten erbjuda exempelvis sjukvård, så att våra barn inte behöver torka ihjäl av någonting så enkelt som en maginfektion.

Att det är sossarnas fel att det inte fungerar kan verka som en självklarhet, och är det förmodligen också Umeå, eftersom de gissningsvis (jag har inte kollat, men Norrland brukar rösta rött) har haft makten där i evighet. Men det är inte de politiska strukturerna jag diskuterar i mitt inlägg. Det är i sig förmodligen en ännu viktigare fråga - men alltså inte ämnet här. OK?

Och för det tredje: vem är Jill Söderberg? Jo du, Snarli, hon är chefsläkare på barnavdelningen. Det betyder att hon är ansvarig både för personalen där och för patienterna. Klarar hon inte det bör hon ha så mycket ryggrad att hon talar om det för sina arbetsgivare, politikerna. Och hjälper inte det får hon säga upp sig, för då kan hon inte sköta sitt jobb - som alltså innebär ansvar för både anställda och patienter. Och så blir det ett jävla liv i pressen och så får barnavdelningen de pengar de behöver.

OK?

Välkommen tillbaka i debatten; gärna utan invektiv.

2006-12-02 @ 10:22:19
URL: http://original.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback