Har feministerna fått allt om bakfoten?

”De värsta idioterna är de kvicka.”

Jag tror att de var Churchill som sa det, och det passar uppenbarligen ovanligt väl på lundaprofessorn Germund Hesslow, en man som verkar kunna reta gallfeber på rätt många.

Jag har själv inte haft den äran, men eftersom jag av princip är nyfiken på folk som väcker starka känslor, gav jag mig ut på upptäcktsfärd på nätet. Därvid fann jag bland annat följande citat av Hesslow från DN Debatt i fjol:

”Om man kan visa att en viss grupp i större utsträckning än andra drabbas av social utslagning, oftare återfinns bland låginkomsttagarna, oftare begår självmord, dör tidigare, klarar sig sämre i skolan och i mindre utsträckning går vidare till högre utbildning, skulle nog de flesta tycka att den gruppen är diskriminerad. Påståendet att en sådan grupp behärskar andra genom ’dolda maktstrukturer’ skulle utmana löjet.  Men alla dessa förhållanden gäller män i Sverige.”

Möjligen har Hesslow lyckats förvrida synen på mig, men när jag funderar på vad texten faktiskt säger, slår det mig: Är hela feminismen kanske egentligen bara är en rökridå för att dölja helt andra strukturer?

Vilka då? Tja, det som ligger närmast till hands är väl den tydligaste strukturen av alla: den ekonomiska maktens struktur. Kalla den gärna kapitalismen, för det är den jag menar.

Det här vill jag gärna ha synpunkter på. Det finns säkert luckor i resonemanget, kanske har jag rent av fel. Eller så har Germund Hesslow fel. Eller båda …


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback