Interpunktionens betydelse för kreativiteten

Nyss läste jag den första begripliga instruktionen för användande av semikolon hos Lotten:

"Semikolon används inte bara för att särskilja olika mejladresser i mejlprogram eller för att göra flirtiga smajlisar ;-) utan även ungefär som ett tankstreck, fast lite finurligare. Det som står framför semikolonet ska vara en fullständig sats och det som står efter semikolonet ska vara en fullständig sats och de två satserna ska ha med varandra att göra."

Klart som korvspad, eller hur?

Och så går jag på föreläsning med den utomordentligt förträfflige Fredrik Härén, som hävdar att det inte finns några nya idéer. Kreativitet är i stället "bara" att sätta ihop minst två gamla saker på ett nytt sätt, säger han.

Och för att göra detta är det alltså alldeles utmärkt att ha en liten ask full med semikolon, säger jag!


Andra bloggar om: , , ,

Kommentarer
Postat av: johnny

det här ska jag ta med mig. tack!

Postat av: Kajo

Jag hörde en annan bra förklaring av semikolon: Det är en lättpunkt. :-) Alltså, lite mjukare, när en punkt är för definitiv.

2007-02-16 @ 23:12:29
URL: http://kajo.diaryland.com
Postat av: SKRIVKRAMP

Kajo: den har jag också hört, men problemet är att den är så vag och lämnar så stort utrymme för diskussion och oenighet. Lottens däremot är exakt och odiskutabel - och det är inte ofta man får det i språksammanhang

2007-02-17 @ 11:22:18
URL: http://original.blogg.se
Postat av: micke

Tja, så exakt det nu blir. I defininitionen skulle man lika gärna kunna använda punkt. Det finns inget som tvingar en att använda semikolon. Det handlar om hur mycket man vill associera de två meningarna. Hör de ihop så framgår ju oftast detta, då är det intressantare att sammanfoga två meningar med semikolon, som till synes inte eg hör ihop, men där man skapar ett samband eller associativ brygga just genom att använda semikolon.

2007-02-22 @ 09:54:00
Postat av: SKRIVKRAMP

Micke! Tack! Det där var lika intelligent som det var inspirerande. I owe you one!

2007-02-23 @ 23:06:43
URL: http://original.blogg.se
Postat av: Micke

Hehe. Ren självbevarelsedrift. Vill ju inte behöva läsa ett semikolonsjukt framtida romanmanus från dig ;) Hur går det?

2007-02-24 @ 11:01:38
Postat av: SKRIVKRAMP

Men ... med din kommentar så ÖKADE ju risken för interpunktionssjuka i detta manus (som fortfarande inte har materialiserat sig - hur går det själv, förresten?)!

2007-02-24 @ 11:58:30
URL: http://original.blogg.se
Postat av: micke

Aj då. Tar tillbaka allt jag sagt. ;) Nä men hoppas iaf på att genom detta undvika semikolon irritabilis, en åkomma som ofta drabbar skribenter som precis upptäckt interpunktionens fröjder.
Går inge vidare med skrivandet f.n.

2007-02-24 @ 23:55:37
Postat av: Elisabet

Jag blundar!
Grammatik är min svaga sida och jag skriver enbart på känsla.
Så fort jag måste tänka efter, är det kört ;-)

Se där .. nu kom ett semikolon med!

2007-02-25 @ 17:21:19
URL: http://www.cikoria.blogspot.com
Postat av: SKRIVKRAMP

Micke: f-n också!

Elisabet: men du har desto mer av den! (känslan, dvs.)

2007-02-25 @ 17:28:33
URL: http://original.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback