Ut ur mörkret?

Emellanåt förstår jag ingenting. Till exempel den dånande tystnaden bland kommentarerna till föregånde blogginlägg, fast ni var rätt många som läste det. Betyder det att sexism är OK? Eller att jag missuppfattat allt? Eller att inlägget var poänglöst?

Själv tycker jag fortfarande att Oscar Swarz gick långt över gränsen i sin krönika i Computer Sweden. Det påpekade jag för tidningens chefredaktör Johan Hallsenius, som snabbt svarade att krönikan enligt hans mening ”sätter fingret på ett  fenomen som förtjänar uppmärksamhet i Computer Sweden. Att krönikören uttrycker sig drastiskt är kongenialt med ämnet han beskriver”.

Och det kan man på sätt och vis hålla med honom om: Swarz är kongenial med det fenomen han beskriver, eftersom både fenomenet och hans beskrivning av det i så hög grad bygger på dåligt omdöme.

Håller ni med mig?

EDIT: visst är det lite lustigt just i den här kontexten att Computer Sweden har följande text riktad till dem som vill kommentera artiklar borta hos dem: "Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör."


Andra bloggar om:
, , ,

Kommentarer
Postat av: Moddan

Jag håller med dig, jag läste men kraften att ge mig in i ämnet då fanns inte. Jag är ofta "hos" dig i det du tar upp och jag förstår irritationen då debatten uteblir *ler*

Postat av: johnny

känns som krönikören ifråga har en stark position i förhållande till chefredaktören...kanske en hållhake? eller vill de bara hålla honom bakom ryggen för att inte framstå som idioter själva? förstår din undran. instämmer till viss del med moddan. få kommentarer innebär ju inte heller att det inte är intressant. ofta finner jag mig sittandes med ett nickande och gillande hummande, utan att känna att jag kan bidra till debatten.

2007-02-07 @ 22:03:59
URL: http://nederbird.blogspot.com
Postat av: SKRIVKRAMP

Jamen, vad skönt att ni tittar in i alla fall. Och jag är ju likadan själv - ofta är det till och med de upprörande/berörande inläggen som är svårast att kommentera. Men just det här ämnet behövde jag sällskap i, för att få bekräftat att det inte är jag som är ute och cyklar.

2007-02-07 @ 22:34:52
URL: http://original.blogg.se
Postat av: "S"

Håller med dig? Mmmm.

2007-02-08 @ 09:08:51
Postat av: Kajo

Jag läste också krönikan (på ditt tips) och tänkte kommentera den där hos IDG.

Min tanke var att göra en parallell kring den där reklamfilmen som gick förut, om vad respekt är. (Killen som "satte sig i respekt" genom hot och våld, och killen som blev respekterad, dvs förtjänade andras respekt, genom klokt handlande).

Det är samma typ av missförstånd kring ordet makt i Oscars krönika, eller rättare sagt, han kan inte skilja på inflytande och makt. Alltså, att vanligt folk får mer inflytande är positivt, men här använder porrglin en synbart demokratisk kanal till att faktiskt kränka människor, vilket är en brottslig handling. Alla verktyg är tveeggade, de kan användas till både goda och dåliga ändamål.

Oscars krönika är ett hyllningstal till "användarmakten" men samtidigt ett försvar av glinas brottsliga handlingar. Det är lika dumt som att försvara dem som släpper ut tusentals minkar med att hävda att det är för "djurens bästa". Området kan inte bära så många predatorer och konsekvensen blir att minkarna svälter ihjäl, skövlar smågnagarbeståndet, blir ihjälkörda osv.

Kriminalitet och kränkningar är inte ett bra sätt att förbättra det demokratiska samhället. Oscar är alltså ute och cyklar med sitt "maktsnack".

Men hos IDG måste man vara registrerad för att kunna kommentera och då orkade jag inte, just då... men nu när jag ändå skrivit mina sikter kanske jag ids redigera till och registrera dem också... :-)

2007-02-08 @ 09:53:41
URL: http://kajo.diaryland.com
Postat av: SKRIVKRAMP

Kajo: du äger! Iväg med dig till IDG nu, du behövs där.

2007-02-08 @ 10:06:20
URL: http://original.blogg.se
Postat av: Kajo

okej, nu är det gjort, och jag bredde på lite extra - men fy fan för idgs jävla server, sämre har jag aldrig varit med om, jag fick logga in fyra gånger innan jag kunde kommentera

2007-02-08 @ 10:45:07
URL: http://kajo.diaryland.com
Postat av: SKRIVKRAMP

äh-h-hrm, det har sina sidor att kommentera hos dig också, ska jag säga. Nyss försvann en begåvad, briljant och välformulerad kommentar om skrivplattor därifrån och ut i cyberspace. (Jag borde veta, det var jag som försökte posta den.)

;-(

2007-02-08 @ 10:49:05
URL: http://original.blogg.se
Postat av: Kajo

touché - den där gästboken slutade funka för två år sedan men det är ju aldrig nån som kommenterar hos mig (vad det nu kan bero på?) så jag har inte åtgärdat det... :-D

2007-02-08 @ 10:55:31
URL: http://kajo.diaryland.com
Postat av: SKRIVKRAMP

Gottcha!

2007-02-08 @ 10:58:15
URL: http://original.blogg.se
Postat av: Oscar Swartz

Lustigt att tro att en krönikör har hållhakar på en chefredaktör (johnny/nederbird). Frilansande krönikörer tar man in just för att dessa skall få ge sin egen syn på saker. De har frihet att uttrycka sig väldigt fritt och det skall väldigt mycket till innan en krönika stoppas. Chefredaktörer håller inte alls med sina krönikörer i allting förstås, inte Karloina Fjellborgs redaktör heller. Däremot tycker de att man skriver på ett bra vis. Ibland kan det vara provocerande för en del men underhållande för andra.

2008-01-13 @ 13:03:46
URL: http://swartz.typepad.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback