Därför ser över 3 miljoner människor på Melodifestivalen

Ett folk som över huvud taget tittar på TV4, som anser att Let?s dance är god underhållning och som tillåtit Bingolotto att hålla på i 16 år; för detta folk är Melodifestivalen precis vad det förtjänar.

Att konceptet utvecklats till en joint venture-såpa mellan TV och kvällstidningar, och att såpan under året cirka 263 avsnitt inte lyckas vaska fram fler talanger än en normal Idolsäsong, tycks därtill framstå mer som en bonus än som en brist. För inte finns det väl någon annan förklaring till att vi fick se Anna Book i klotband framföra någonting som borde varit chanslöst redan 1983, eller att fru Fröken blev folkhjälte?

Det fanns en tid när även jag satt framför burken med tidningen uppslagen för att själv plita betyg; det fanns ärligt talat en tid när jag själv BEVAKADE evenemanget ifråga, eftersom det var en av de viktigaste tilldragelserna i svenskt musikliv.

Strindberg lär ha sagt att det är synd om människorna, och ska man döma av Melodifestivalfinalen i lördags hade den mannen järnkoll. För nog satt även jag där och ruggade i soffan medan spektaklet pågick. Till och med Luuks och Christer Björkmans ?sång? såg jag och det enda som var sämre än den var väl
Aftonbladets försök att få igång ett bråk med hjälp av Clabbes stillsamma konstaterande att de tu sjöng lika illa som Lasse Brandeby dansar.

Så varför var det tre miljoner som tittade i lördags då? Tja, det är väl som de sägs i det gamla ordspråket: 50 miljarder flugor kan inte ha fel: ät skit. (Och ska vi vara riktigt noga så var vi tre miljoner niohundrasjuttiofemtusen losers framför burken.)

Detta var mitt bidrag till årets Bloggstafett. Näste bloggare till rakning är Excessa och ämnet hon får att bita i är följande:

En effektiv lösning på problemet med bristande jämställdhet


Andra bloggar om: , , ,

Kommentarer
Postat av: Excessa

O så berikades arbetsplatserna med samtalsämnen som räcker till en hel vecka :-)

Postat av: Anonym

BTW, TIPS PÅ BRA MUSIK I MIN BLOGG :D

2007-03-13 @ 19:26:42
URL: http://www.Nmollerberg92.blogg.se
Postat av: johnny

jag var en de som satt där. på något sätt gillar jag det, även om inte alltid musiken är av högsta kvalitet.

2007-03-13 @ 22:28:23
URL: http://nederbird.blogspot.com
Postat av: Moddan

Cara Mia! Samba Sambero!!
Vad handlar det om? jo jag förstår att det är utrikiska men varför kan vi inte ha svenska refränger i svenska texter eller engelska refränger i engelska texter??? Jag ser endast på Melodifestivalen av en anledning nu för tiden, för att man liksom ska det om man ska ha en chans runt fika bordet den närmaste veckan efter. Men å andra sidan så slog jag av lagomt till omröstningen och gjorde något så trevligt som att läsa en bok.

2007-03-14 @ 15:00:29
URL: http://www.moddansgavel.blogspot.com
Postat av: SKRIVKRAMP

"Snacka går ju" heter de också, och gemenskap ska aldrig föraktas, ens om den byggs på Melodifestivalens lösa grund.

2007-03-14 @ 16:08:00
URL: http://original.blogg.se
Postat av: annan

Melodifestivalen är ett fantastiskt spektakel, som jag nästan älskar. Det är verkligen höjdpunkten på året. Åh nej, låtarna har inte världsklass, men den stämningen som är i arenorna i Sverige liknar inget annat! Vill du likna det för skit så får jag bli en fluga. Iår liksom förra året vann rätt låt, ska bli fantastiskt kul att åka till ESC finalen i Helsingfors i Maj. Det här är mitt "Fotbolls-VM"!

2007-03-16 @ 10:33:20
URL: http://rosa.blogg.se
Postat av: SKRIVKRAMP

annan: vilken härlig kommentar. Och visst är det så: ibland är vi flugor - och gillar det!

2007-03-16 @ 10:36:40
URL: http://original.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback