Kan du inte stva rätt?

Det första du lär dig på journalistutbildningen är att stava rätt. Inte i största allmänhet, det kan du redan, utan namn. Hans Alfredson, Siw Malmkvist, Stikkan Anderson, Björn Ulvaeus råkade vara vara några av mina snubbelstenar. För kan du inte ens stava namnet rätt finns det ingen anledning att tro på dig över huvud taget.

Fast den där lektionen hade jag redan fått på gymnasiet. På Borgaskolan i Malmö. Inte av någon lärare, men väl av en i amerikansk gitarrock från 1960-talet bättre bevandrad elev än jag själv - lustigt nog har jag fortfarande inte en aning om vem det var. Hur som helst så satt vi vecka ut och vecka in och karvade i ett av bänklocken. Han (hon?) och jag, i samma bänk, fast i olika klasser, och tjafsade om hur Jimi Hendrix stavade sitt förnamn. Jag VISSTE ju att det var Jimmi med två m - och det var mycket förödmjukande när jag till slut fick ge mig. För det är ju, har alltid varit, och kommer alltid att vara, Jimi.

Det borde jag ha vetat redan då.

Sedan dess stavar jag av princip aldrig fel på namn, om det inte är någon särskilt dum jävel som ska förödmjukas genom att man inte ens bryr sig om hur hans (hennes?) namn stavas.

Andra bloggar om:
, , ,

Fotnot för nördar: Vad hette Jimi (i förnamn), egentligen? Svar: James Marshall. Den något teknikbesatte drar därvid parallellen till namnet på Jimis favoritförstärkare. Lustigt sammanträffande, åtminstone.


Kommentarer
Postat av: SKRIVKRAMP

Det går inte att kommentera här, säger de. Så jag testar!

Postat av: Eric

jimi hendrix is the man...och kommer alltid att vara no matter om man stavar hans namn rätt eller fel! =)

2008-04-15 @ 15:16:17
URL: http://ericthegreat.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback