Paradigm, någon?

Gårdagens release av Pappas fikonspråkslexikon v 1.0 (Kapitel 1: "diskurs") nedan orsakade en tsunami bland kommentarerna. Nu hoppas jag att ni laddar om, för här kommer kapitel 2: "Paradigm":


Paradigm bygger ofta på ett vetenskapligt verk (till exempel Marx 'Kapitalet' eller Freuds 'Drömtydning') som för en tid ger upphov till en forskningstradition. Mer allmänt kan man förklara paradigm som "de färgade glasögon" genom vilket en hel vetenskap för tillfället betraktar världen.

Men så, plötsligt, kommer någon på någonting nytt som förändrar allt, till exempel att jorden snurrar runt solen och inte tvärt om. Då får vi ett paradigmskifte.

Det mest slående paradigmskifte jag varit med om var när socialdemokraterna mer eller mindre över en natt omvärderade EU: från Satan till någonting som vi borde gå med i. Omvärderingen kanske var riktig, men den gick med sådan fart att tusentals sossar mer eller mindre flög av karusellen.


OK, fellow bloggers. Come and get me; ni vet var jag bor!

Andra bloggar om:
, , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Ullah

Pragmatism/pragmatisk kan du väl ta upp också!

2007-10-05 @ 08:05:29
Postat av: SKRIVKRAMP

Kära Ullah, jag ska vara pragmatisk; jag tar med det trots att det inte får plats!

2007-10-05 @ 10:09:26
Postat av: Leif Erlingsson

Det är ju allt jag skriver om.
:)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback