Ligger du på medel, eller?

Vad är medelåldern, rent åldersmässigt?

Ta de litterära skildringar av 50-åringar, till och med 40-åringar, som mer eller mindre regelmässigt beskrivs som trötta livsledingar uppfyllda bara av krämpor, tunnhårighet och impotens. I litteraturen verkar det enda alternativet vara de eviga tonåringarna; förlorarna som manifesterar sin förlust genom att vägra vara vuxna.

Eller ta min egen förorättade irritation, när jag som trettionånting läste om en full malmöbo som drullat i kanalen och (nästan?) drunknat. På förstasidan stod att det var en ”medelålders man” som ramlat i plurret, och på insidan utvecklades detta och man fick veta att han var 34 år gammal.

34 år? Medelålders? Huh?

Jag vill bara påpeka att jag aldrig känt mig så lite medelålders som just vid 34. (Det ska i så fall vara i dag!)

Nå, men  vad är då medelåldern?

NE:s ordbok är därvidlag föga hjälpsam, eller vad sägs om förklaringen ”någon som befinner sig i medelåldern”. Tack för ingenting, typ. Själva uppslagsverket NE, då? ”Levnadsålder mellan ungdom och ålderdom”.

Mycket klargörande

Då är Wikipedia nyttigare: ”Medelålders syftar på personer som varken kan sägas vara gamla eller unga. Någon exakt definition av vilka åldersgrupper som kan karaktäriseras som medelålders finns inte. Oftast menas dock personer i 40-, 50- och 60-årsåldern. I Sverige och andra västländer kan medelåldern ses som den period då man sedan länge är etablerad på arbetsmarknaden samtidigt som man inte längre har riktigt små barn.”

40-årsåldern och uppåt, alltså. Stämmer det, då?

I Svenska Akademiens ordbok (SAOB) anges intervallet för medelåldern enligt följande: ”åldern mellan omkring 35 à 40 och 55 à 60 år”. På susning.nu kan man läsa: ”Medelåldern, eller medelålders, brukar användas som en subjektiv benämning för skedet i livet mellan ungdomen och ålderdomen.” Slutligen vänder vi oss till vetenskapen, här representerad av docent Thomas Lindh vid Uppsala universitet. Hans definition är följande: ”yngre medelåldern, 30-49 år; övre medelåldern, 50-64 år”, och där får han medhåll av Socialstyrelsen (eller om det är SCB).

Jesus var 33 år när han dog på korset. Marilyn Monroe 36 den där natten hon gav upp.

Medelålders?

Känns inte som om medelåldersdefinitionen hängt med riktigt i utvecklingen av medellivslängden. I Sverige dog genomsnittsmedborgaren redan vid 55 års ålder vid förra sekelskiftet. I dag blir han 78 och hon 83 – och rimligen borde medelåldern därmed inträffa senare i dag än den gjorde då.

Vad säger ni andra?

Kommentarer
Postat av: Salt

Tja... om jag dubblar min nuvarande ålder hamnar jag på 70+ och då borde jag vara "mitt i livet" typ. Medelålders, alltså.
Men jag kallar mej inte medelålders! Därmot säger jag allt oftare tant om mej själv - även om det mest är självironiskt.
Obehagligt svar, va? ;)

Postat av: Salt

(Yayy! Det gick jättebra, fort och lätt att kommentera den här gången! :D)

2006-12-29 @ 17:34:10
URL: http://salt.blogsome.com
Postat av: SKRIVKRAMP

Ah, Salt: you're back! Välkommen. Men du, snälla, akta dig för tantskojet, en dag börjar du tro på det själv och då är du illa ute. Vi är inte ett dugg äldre än vi känner oss, men då gäller det att göra vad vi kan för att känna oss unga.

2006-12-29 @ 18:23:18
URL: http://original.blogg.se
Postat av: annan

Jag är 34 och ungdom (eller nästan ungdom), anser jag. Knappast vuxen i mina ögon. Inte i närheten av medelålders. Men i ungdomarnas ögon är jag väl medelålders och i dom äldres ögon är jag en ungdom. Men min fjortis är ju en ungdom,,, Egentligen borde jag väl vara medelålders? Eller vad fan kallar man perioden mellan ungdom och medelålders??? "Vuxen" är man ju från myndighetsdagen (i princip) tills döden tar oss.
Näeh, jag vet inte.
Svårt.

2006-12-29 @ 20:19:11
URL: http://rosa.blogg.se
Postat av: johnny

Jag säger 55.

2006-12-29 @ 20:42:27
URL: http://nederbird.blogspot.com
Postat av: SKRIVKRAMP

Annan: vad kallar man perioden mellan ungdom och medelålder? En mycket bra fråga - och dessutom en NY fråga; förr frågade man sig vad perioden mellan ungdom och ålderdom hette - och döpte den till medelålder!

Och Johnny förlägger medelålderns inträdande till 55-årsåldern. Smart gjort, och långt borta. Fast lite är det att rulla stenen framför sig. Ärligt talat tror jag inte att varken johnny eller jag kommer att känna oss ett dugg mer medelålders när den (55-års-)dagen kommer.

2006-12-29 @ 20:48:47
URL: http://original.blogg.se
Postat av: Ulla

Varför är Salt illa ute om hon börjar tro på tantpratet? Det är inte dåligt att börja känna sig lite tant. Man har mer pondus och kan säga ifrån på ett annat sätt än tidigare. Tänk er en värld utan rejäla tanter, hur tom skulle inte den vara?

2006-12-29 @ 23:31:35
Postat av: johnny

Du har rätt som vanligt. Knuffade bort den lite, på mer behagligt avstånd. Instämmer också helt med resterande tankebana. Erik, du är klok som en uggla :-)

2006-12-29 @ 23:32:30
URL: http://nederbird.blogspot.com
Postat av: SKRIVKRAMP

Ulla: jag har en känsla av att vi lägger lite olika innehåll i ordet tant. För mig är det ett negativt ord för en negativ företeelse; när mogna kvinnor slutar anstränga sig och bry sig om hur de ser ut: de korta och kruspermanentade hårens ålder, de foträta skornas och det "praktiskas" period.

Missförstå mig rätt: jag gillar den mogna, no bullshit woman, som tar för sig och kräver sin rättmätiga plats i livet. Men om katten själv får välja så behåller hon håret långt, blicken djup och kvinnligheten levande.

När jag letade definitioner på medelålder dök Sophia Lorens namn upp gång på gång, som det arketypiska beviset på att ålder och skönhet inte nödvändigtvis är motsatser (Sophia L är 70 år och kan fortfarande förvrida huvuden i parti och minut).

Johnny: mera katt än uggla, hoppas jag!

:-)

2006-12-29 @ 23:45:12
URL: http://original.blogg.se
Postat av: johnny

ja vi säger det. men jag är präglad av Hedvig och Helge du vet. Därav tänker jag på den kloka ugglan :-)
"som om jag inte skulle kunna så enkla saker, jag bara frågar"...

2006-12-30 @ 00:34:26
URL: http://nederbird.blogspot.com
Postat av: annan

Apropå tant, så har vi samma syn på det. När jag klippte mig igår så kom det in en kvinna ca. 50 år. Hade ett axellångt fint hår, lite småfall som fick det att busa till sig lite, smålockar på ett oskyldigt sätt. Hon såg väldigt vacker och kvinnlig ut. Hon satte sig i stolen brevid mig och sa till sin frisör "Nu får du klippa det kort, jag vill ha en praktisk frisyr som är lätt att sköta". När hon var klar (före mig eftersom jag fortfarande tramsar med slingor å sånt) så hade hon åldrats tio år på 45 min. Hon hade blivit en tant. (Varför bloggar jag inte själv om det här??!)

2006-12-30 @ 11:40:19
URL: http://rosa.blogg.se
Postat av: Panter

Frågar jag mina skolungdomar(högstadiet) om när man är ung, medelålders och gammal blir svaret lätt nedslående. Medelålders, ja, då är man någonstans mellan 24 och 35 , absolut inte mer, för då är man gammal. När jag försynt påpekar att de klassat mig som gammal, då skruvar somliga sig och menar att det nog i alla fall har att göra med hur individen är. Så är det ju! Medelåldern liksom fjortisåldern är inte siffror utan ett sätt att vara.
Det värsta, enligt mina ungdomar, är dock gamla som försöker vara unga, så medelålders är kanske ett bra tidsspann ändå.

2006-12-30 @ 11:59:17
URL: http://motvillig.blogspot.com
Postat av: SKRIVKRAMP

annan: När jag läser ditt citat ("Nu får du klippa det kort, jag vill ha en praktisk frisyr som är lätt att sköta") blir jag vääääldigt kluven. Å ena sidan är jag definitivt inte den som ska tala om för andra hur de ska leva sina liv, det klarar de i allmänhet så bra själva, men detta farväl till sensualism, skönhet, längtan får mig alldeles gråtfärdig. Varför ger människor upp så där?

Där har du ett ämne att filosofera kring!

Panter: med all respekt för ungdomarna så har de inte en aning. Låt dem klassa alla som är gamla nog att flytta hemifrån som "gamla", men låt det inte påverka hur vi lever våra liv, klär oss, för oss, roar oss!

2006-12-30 @ 13:07:16
URL: http://original.blogg.se
Postat av: Salt

Gud så roligt att läsa kommentarerna!
Svenskar lär vara mer åldersfixerade än något annat folk, och det tror jag stenhårt på. Det ultimata är att kvinnan är två år yngre än sin make, om hon är äldre än honom är det genast något av en sensation. Barnens lekkamrater ska vara jämgamla, annars anar man oråd. På fest ska barnen sitta för sig, vuxna för sig... och gamla är inte ens bjudna.

En pappa sa till sitt barn "låt damen komma förbi" och syftade på mej. Undrar om jag inte var 16 då...

Jag tycker det är lite coolt att vara pondustant, att högljutt ha åsikter om saker (i fantasin vågar jag det) och jag blir skitförbannad på 30-nånting människor som vägrar bli vuxna... särskilt om de har barn blir jag arg. Jag kan ju inte sköta om alla föräldralösa!

Varför är det så otäckt att vara gammal och ful? Blir det inte lite groteskt att närma sig 70 och se ut som Sylvester Stallones mamma? Är man en tragisk figur bara för att man förlorat sin sex appeal? Nej, fram för tanter och gubbar i stickade koftor som planterar om pelargoner och berättar sagor för grannskapets ungar.

Säger jag som biologiskt sett borde nått min sexuella pik just nu och ändå lever i celibat...
Jag får bryta här för jag kom just på att jag måste skynda mej till krogen för att ragga!

2006-12-30 @ 17:28:34
URL: http://salt.blogsome.com
Postat av: SKRIVKRAMP

Visst är det härligt (och vi håller tummen för Salts krogbesök i kväll).

Kommer också att tänka på vakten till hårdrockskonserten i Danmark, som obönhörligt vägrade en kille i nedre tonåren tillträde med orden "du är för ung", och så tittade han upp mot näste man i kön och pekade med hela handen igen. "Och du är för gammal", sa han.

2006-12-30 @ 19:06:18
URL: http://original.blogg.se
Postat av: Chardonnay

Det är väl bara att konstatera att det är ganska godtyckligt det där med ålderdom, ungdom och medelålder. Själv är jag snart 30, men ses i vissas ögon som en liten snorunge. Jag misstänker att det har att göra med att jag är kort, men jag får alltid visa leg när jag köper cigg.

Hur som helst så var det en man i 60-årsåldern som kallade mig för "jävla kärring" häromsistens. Inte utan att man blir en smula identitetsförvirrad emellanåt.

2006-12-31 @ 13:37:41
URL: http://anekdoter.blogg.se
Postat av: SKRIVKRAMP

Leg i butiken, otidigheter från en skitgubbe:i genomsnitt är du nog rätt medelålders. Och är du inte så blir du väl.
;-)

2006-12-31 @ 13:48:56
URL: http://original.blogg.se
Postat av: "S"

Medelålders fram till - 45 år. Sen GAMMAL :-)

2007-01-02 @ 12:43:51
Postat av: SKRIVKRAMP

Hmpf! 45, gammal? Sorry, men det köper jag inte. inte en sekund (kan bero på att jag är 48 och sexigare, snyggare, coolare och klyftigare än någonsin!).

Och själv? Ålder och sinnesstämning tack!

;-)

2007-01-02 @ 12:50:48
URL: http://original.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback