Jag får ekonomisk panik av bostadsmarknaden!

Jag får ekonomisk panik varje gång jag går förbi en löpsedel som säger att bostadspriserna slår nya rekord. En gång var jag själv en del av den där cirkusen och kunde gång på gång nöjt konstatera att jag vunnit igen. På 80-talet fick jag till exempel ganska exakt 1 000 kronor i månnaden för att bo sex år i den centrala ljuvlighet med kakelugnar som var min och min dåvarandes första riktiga lägenhet ihop. 1 000 kronor i månden - sedan hyra, el, värme, räntor och amorteringar var betalda, liksom skatten på vinsten.

Efter skilsmässan hamnade jag så småningom i en ny drömlägenhet på ett verkligt drömläge, fast i hyresrätt den här gången, och det lilla som var kvar av vinsterna sedan jag löst ut mit ex ur det gemensamma hemmet tröstade jag mig för. Sporbil, krogliv, resor; varenda krona kom till god användning, men i dag står jag där som ett fån och ser hur inträdesbiljetten till bostadscirkusen blir dyrare och dyrare och allt mer oåtkomlig. Till och med för mig som ändå har en rejäl lön.

Hur ska det då vara för ungdomar?

Andra bloggar om:
, , , , ,

Kommentarer
Postat av: Moddan

Det handlar oftast om ett övervärde där det är läget som styr. En flott villa i Sundsvall räcker inte till en lägenhet i Stockholm osv. Jag har själv nyss lyckats, inte med planering utan bara att det blev så och jag antar att jag får gilla det läget :) tills nästa dyker upp. Eller vad är det dom säger i reklamen? från ett läge till ett annat? Från rik till fattig och vice versa.

Postat av: Danne

Kan tillägga att det är omöjligt för ungdomar att få bra lägenhet idag. Om inte farsan betalar för en. Vi hoppas ändra på detta med www.flyttain.se

2007-05-22 @ 12:23:27
URL: http://www.flyttain.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback