Ni har väl inte glömt den galna professorn?

För en tid sedan gjorde jag mig lustig över professor Annika Dahlströms förment vetenskapliga attack på jämställdheten. En av kommentatorerna, Niklas, som för säkerhets skull inte har någon egen blogg att behöva försvara, menade att det inte var seriöst av mig "att kalla Dahlström för dilettant i ämnet".

Så här fortsatte han:

"Hon har med all säkerhet en bättre överblick över dessa forskningsfält tack vare sin långa erfarenhet inom medicinsk forskning än mannen på gatan, eller för den delen valfri genusforskare på samhällsvetenskapliga institutioner. Jag har ej heller hört någon kritik (i alla fall inte av det grövre slaget) från någon biolog eller läkare. Sedan verkar hon inte sticka under stolen med att detta är någonting hon kommit fram till genom att läsa kollegors publikationer, så jag förstår inte riktigt varför hon skall hudflängas.

I dagens DN får hon dock svar på tal just av kolleger, som på punkt efter punkt visar att professor Dahlström inte har ett jota på sina vetenskapliga fötter i den här frågan. Det är mycket underhållande läsning som kulminerar i konstaterandet att Dahlström missbrukat sin ställning som forskare. Och det kommer att bli ännu roligare om Dahlström ger sig på att försöka replikera. Vilket jag dock betvivlar. SÅ korkad är hon nog inte.

Tack till "Älskade dumburk" som uppmärksammade artikeln i DN!

Andra bloggar om: , , ,

Kommentarer
Postat av: johnny

ja det var intressant läsning må jag säga. jag tror förvisso att hon kommer svara, ska bli spännande att se om så blir fallet, och vad det i såfall innehåller.

Postat av: Christina

Jag har följt den här diskussionen och står förvånad intill forskare och vetare. Läser i artikeln ... bl.a. "En forskare måste redovisa vetenskapliga fynd på ett korrekt sätt, vare sig hon kommunicerar med allmänheten (populärvetenskap) eller med andra forskare. Det är rentav ännu viktigare att tala sanning för lekmän, eftersom dessa har mer begränsade möjligheter att själva granska sanningshalten i vetenskapliga utsagor ..."
Nej, det är inte enkelt för oss som inte vet hur hjärnan exakt fungerar att hävda en åsikt eftersom vi inte har några froskningsresultat att luta oss på, alltså ... egna forskningsresultat. Det enda jag kan känna är att jag inte kan/vill följa med och dra dessa drastiska slutsatser. Alltför mycket bevisar motsatsen och jag upplever i mångt och mycket en kränkning för egen del och även indirekt för motsatta könet. Jag kan bli orolig för att forskare kan hävda rätt/fel i egenskap av just forskare ... och jag tror att i just detta fallet blir det många "lärljungar" som följer och säger ... "just det, vad var det vi sa ..." Och det i sig är förödande för hur vi som män och kvinnor kan samverka.

2007-02-19 @ 15:50:53
URL: http://solusfemina.squarespace.com
Postat av: SKRIVKRAMP

Åsikter har vi alla rätt att ha, men professorer med pretentioner på att vara vetenskapliga bör nog ha mer att komma med än Dahlström om de ska bli tagna på allvar.

Så låt oss samverka, kvinnor och män, så bra vi bara kan utan att bry oss om hennes dumheter. och ta hand om våra barn!

2007-02-19 @ 20:57:30
URL: http://original.blogg.se
Postat av: langri

Nej, inte har vi glömt henne, än. Och inte blir det lättare om du påminner:-)

2007-02-20 @ 21:57:48
URL: http://langri.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback