Aftonbladet – dummare än någonsin?

Om det var någon som trodde att Aftonbladet vet vad ordet "någonsin" betyder och att detta var orättvist, så behöver ni tänka om. Intresseklubben har gjort en sökning i arkiven och meddelar att det såg ut så här dagen därpå:


5

… och så här:

5b

… och så här såg det ut nästa dag:

6

… och i går så här:

11

… och i dag står det så här på ettan:

12


Suck. Extra bittert för journalisten Karin Moberger som faktiskt visade att hon vet hur man behandlar "någonsin" i sin artikel om kräksjukan. Rubrikmakaren på insidan gick på säkerhet och använde (helt korrekt) "hittills” i stället. Men ettanredigeraren är precis så obildad som man kan frukta och skämmer ut sina kolleger.

Man bara önskar att det var sista gången någonsin.

Dream on!

Kommentarer
Postat av: Ulla

Jag håller med dig. Men en liten fundering bara. Om man inte får använda "någonsin", eftersom det betyder "förr eller senare", då kan man ju aldrig använda ordet? För vi vet ju aldrig om det kommer något värre/bättre senare. Allting är ju "hittills".
Eller är det så att man bara skall använda ordet i uttryck av typen "har du någonsin gjort xxx?"
Jag förstår att det blivit en käpphäst för dig, själv blir jag mycket mer irriterad på när folk skriver "som att" där det enligt mig borde vara "som om".

2007-01-12 @ 17:16:41
Postat av: SKRIVKRAMP

Visst är det en käpphäst, och jag ska kanske ge mig nu. Jag har liksom påpekat hur det är och hur det borde vara, och nu får världen själv ta hand om det. Man vill ju inte gärna framst som en grammatikhaverist.

För att besvara din fråga bara, så är "det bästa jag någonsin har gjort" ett exempel på hur ordet bör användas, liksom "jag kommer aldrig någonsin att skriva mer om det här".

;-)

Postat av: Ulla

Tack för svar! När jag läste om ditt inlägg såg jag ju hur du själv använde ordet så tjusigt och korrekt i slutet! Hädanefter kommer jag alltid att uppmärksamma detta fenomen.
Svårare är det med "vart" i stället för "var". Igår var jag tvungen att korrigera en lapp som hängde på kylskåpet på min arbetsplats, trots att jag visste att folk kan reagera negativt på ett sådant beteende. Det finns en gräns för allt!

2007-01-13 @ 15:01:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback