Alla kan förstå det begripliga

Jag har alltid predikat enkelhetens evangelium. Även kunniga, välutbildade och kloka människor kan förstå en enkel text, medan det onödigt komplicerade riskerar att stöta bort läsare som vill och behöver förstå den.

Den här linjen har jag drivit framgångsrikt i arbetet som skribent för det börsnoterade bolaget Active Biotechs årsredovisning, i synnerhet så länge som den hade vanliga aktieägare som en av sina huvudmålgrupper. Active Biotech är ett läkemedelutvecklande bolag som utnyttjar kroppens eget immunförsvar för att behandla sjukdomar som ms och cancer.

Min karriärs höjdpunkt (så här långt) kom på Active Biotechs bolagsstämma 2002. En äldre man i publiken reste sig och sa: ”jag har ägt aktier i det här bolaget sedan 1980-talet, men det var först när jag läste den nya årsredovisningen som jag verkligen förstod vad ni egentligen sysslar med!”.

Det gjorde mig stolt och nöjd, särskilt som samma text hade passerat och godkänts också av de kritiskt granskande ögonen hos bolagets forskare, ekonomer och högsta ledning.

>>> Läs mer i
Active Biotechs årsredovisning 2001.

Varför ser Active Biotechs årsredovisningar annorlunda ut i dag, då?

Svaret är att bolaget numera har en annan huvudmålgrupp: investerare och möjliga partners. Det beror på att Active Biotech behöver tillgång till kapital för att driva verksamheten vidare, och partners bland de stora läkemedelsbolagen för att kapitalisera på mer än ett decennium av banbrytande forskning.

Och dessa mottagare har inte samma behov av en pedagogisk hand att hålla i.

Fast jag fortsätter ändå att predika enkelhetens evangelium, även i mina uppdrag för Active Biotech. För som bekant kan även kunniga, välutbildade och kloka människor förstå en enkel text, medan det onödigt komplicerade riskerar att stöta bort läsare som vill och behöver förstå den …


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback