Det skrivna ordet gör mottagaren medskapande

Som skribent har jag i massor av år varit avundsjuk på musiken, måleriet och - i viss mån - filmen, som alla har förmågan att gå rakt på känslan utan att behöva ta omvägen via intellektet.

Så plötsligt når mig en röst ur det länge sedan förgångna. Det är Gustave Flaubert ("Madame Bovary", ni vet, kommer ni väl ihåg, va?) som talar om varför han inte ville att hans böcker skulle ges ut illustrerade, i det här fallet via en skribent i dagens Dagens nyheter:

"En tecknad kvinna liknar en kvinna och det är allt … medan en skriven kvinna ger drömmar om tusen kvinnor."

Och genast är jag lycklig igen: det skrivna ordet som det oslagbara mediet för att göra mottagaren medskapande.

Kommentarer
Postat av: Anonym

vilken vacker tanke - det stämmer ju bra på bloggar då läsaren verkligen med o skapar när den skriver kommentarer - ibland är ju de lika läsvärda (dock inte denna som bara är lite beröm)

2007-01-18 @ 13:41:23
Postat av: Moddan

Det var så bra och tjusigt sagt så att jag blir tårögd ;)

Postat av: SKRIVKRAMP

Lika tårögd som jag blir över de ljuvliga kommentarerna?

2007-01-29 @ 15:38:35
URL: http://original.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback