Välkommen till ICA, och upp med händerna!

Nån som tycker att maten är för dyr? Landets ICA-handlare, kanske?

Så här skrev Richard Swartz i Svenska Dagbladet i oktober:

"Svenska matpriser är inte förvånande, om man vet att svenska speceri- och livsmedelshandlare är de enda i världen som kör Mercedes och bor i villa med simbassäng."

dinapengar.se kan man i dag läsa följande:

"Att Ica dominerar den svenska dagligvaruhandeln framgår av listan över landets 50 största och lönsammaste dagligvarubutiker. Av dessa drivs 41 butiker under Icas varumärke. Och tillsammans genererade de en vinst på drygt en halv miljard kronor åt sina ägare förra året.

Om en dagligvarubutik ger 3 procents vinst på varje omsatt krona anses det vara ett godkänt resultat. De topprankade Icahandlarnas butiker har vinstmarginaler på mellan 5,3 och 8,4 procent. Icabutikerna ägs, med få undantag, av en enda köpman som tar hem hela vinsten från butiksdriften.

Icahandlarna Karl-Gustav Ehn och Rolf Karlsson slår till och med den högst betalde vd:n på Stockholmsbörsen förra året, nämligen den avgående Astra Zeneca-vd:n Tom McKillop vars samlade ersättning (lön och bonus) uppgick till 30,5 Mkr."

Så vi tar Richard Swartz igen:

"Svenska matpriser är inte förvånande, om man vet att svenska speceri- och livsmedelshandlare är de enda i världen som kör Mercedes och bor i villa med simbassäng."

Kommentarer
Postat av: Elisabet

Nu är jag ju lite part i målet, men jag tycker inte att maten är speciellt dyr.
Nu, när jag arbetar i en stor icabutik, HÄPNAR jag ofta över hur billigt jag kan leva!
Kyckling till vrakpris .., alltid extrapris på kött .., nej, jag tycker egentligen tvärtom.

2006-11-29 @ 23:27:53
Postat av: SKRIVKRAMP

Elisabet: jag vet inte hur det är precis i din ICA-butik, men siffrorna talar ju sitt tydliga språk om hur det går för de bästa - mer än 30 miljoner i vinst per år i en enda butik ...?

Det märkliga med Sverige är ju dock inte att folk tjänar pengar (det är dem väl unt!), utan att det inte finns andra entreprenörer som tar chansen att konkurrera med dem om de där pengarna.

Och dig grattar jag och önskar fortsatt lycka på nya jobbet. Tänk som det kan bli när det ser mörkt ut!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback