Ut ur garderoben

Det är vår, men trots allt mer larmande löpsedlar har det blivit ett hack nedåt i temperaturkurvan, och jag rotar runt bland mina gamla yllepullovers. Hittar den mest älskade mörk-mörk-mörk-grå med krage och drar den över huvudet. Men i stället för den där kosiga känslan av inneslutande blir det mer som ett "plopp" i en djup brunn när kroppen försöker fylla tröjan.

Den är stor.

Den är skitstor, och jag börjar ana att tre års otrohet med svarta kavajer fått min pullover att surna till, tappa spänsten, krokna och ge upp. Min tröjkarma har vänt mig ryggen och tröjan har tappat sin.

Jag drar av den igen, suckar och plockar fram nästa.

Samma sak. Vad är det här? Jag prövar nästa igen och börjar tro att det är en yllefibersjukdom som drabat min garderob - ända tills jag kollar etiketterna. XL.

XL?

Huh?

X fucking L?

Alltså, vad hade jag för bild av mig själv för tre-fyra-fem år sedan, när de här dyrgriparna införskaffades? Jag vet att jag vägde ungefär lika mycket som i dag, men i dag står jag och vinglar mellan M och L när jag köper tröjor!

Kan det bero på att jag i dag har en kvinna som tycker att jag ser bäst ut utan tröja? Utan någonting alls, om vi ska vara riktigt ärliga.

Det är hennes värme jag ska in i. Och XL-tröjorna ska ut. Ut ur garderoben.

Andra bloggar om:
, , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Moddan

En dålig omgivning ger en dålig självbild. Vi behöver spegla oss men det är viktigt att man är medveten om vilka speglar man väljer och vilka reflektioner de avger. Det är ju ändå lite kul att du har så konkreta bevis på det.

Postat av: SKRIVKRAMP

Tack Moddan, för en iakttagelse som jag faktiskt inte riktigt hade gjort själv! Och visst har du rätt.

2007-04-05 @ 09:24:18
URL: http://original.blogg.se
Postat av: Christina

Haha! Du har bara för tillfället lätt omoderna plagg i garderoben. Jag tycker detta snarare visar på att du inte varit ute och handlat på ett tag ;) SJälv hittar jag axelvaddar och hög midja när jag går in i min garderob (långt in). När blir det modernt på riktigt igen :/

2007-04-05 @ 14:45:36
URL: http://solusfemina.squarespace.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback