Till Doris Lessings ära

Jag lyssnar på den vidunderliga Nobelpristagaren i litterautur, Doris Lessing och hennes Nobelföreläsning, som helt och hållet handlar om Afrika och bristen på böcker där. "Författare blir man inte", säger hon, "om man bor i ett hem utan böcker."

Låt oss ge dem böcker. Hur du eller jag än kan göra detta.

Själv minns jag en ung Erik J, kanske 15 eller 16 år, som stod och grävde i bland korten i kartoteket över böcker på Malmö stadsbibliotek, på den tid när innehållet inte var datoriserat utan fanns på kort efter maskinskrivet kort, i lådor mitt i Stadsbiblotekets hjärta, och bläddrade mig fram till namnet Rudvall. Pappas bunt var centimetertjock och jag vet, än i dag kan jag enkelt återkalla minnet av känslan det väckte hos mig: en dag ska min bok finnas där.

Det tog 30 år till, men nu finns den där, i 400 ex på svenska bibliotek: "Ordning på orden", en handbok för ofrivilliga skribenter, som i bästa fall gör skrivandet enklare för dem som inte har samma drömmar som jag själv, utan som skriver för att de är tvungna.

Och min egen dröm lever. Om Romanen. Visst hade det väl varit läckert att se den på engelska också, i en av de byskolor i Zimbabwe som Doris Lessing talar om så att jag kan känna doften. Och jag når henne till fotknölarna. Det är en dröm värd att drömma.

Andra bloggar om: , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Felicia

hoppas du får en fin fin måndags kväll! =)

Postat av: Skrivkramp

Tack Felicia. Detsamma, och välkommen hit.

2007-12-10 @ 20:14:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback