If you can't do the time, don't do the crime

Anta att du inte bara skiter i lagen, du gör en dygd av det också.

Anta att du fortsätter att bryta mot lagen, överlagt och regelbundet, i decennier.

Anta slutligen att du blir avslöjad, och att rättvisan slår till med hela sin kraft. Visst känns det lite läskigt?

Jag hör inte till dem som var särskilt upprörda när Cecilia Stegö Chilò utsågs till kulturminister, dansade på bordet i sina 15 minuter och sedan försvann lika snabbt som hon kommit. Tvärtom kändes det lite underhållande att fundera på hur hon, som inte betalt TV-licens på 16 år, skulle tackla att hon just blivit högsta hönset för public service-radio och TV.  Var jag bekymrad, så var det inför utsikten av att få se henne regera inifrån fängelset - det sas ju att hon riskerade upp till två år för sin olydighet.

Nu har åklagaren Åke Olsson funderat färdigt, värderat brottet, uppsåtet och systematiken i Cissis kriminalitet och kommit fram till att straffvärdet är böter och att
beloppet bör vara ... 900 kronor. Vi som parkerat fel någon gång förstår hur förkrossad hon måste känna sig i dag.

Som licenspejlare måste det vara skönt att ha en sådan kraftfull markering från rättsväsendet med sig i ryggen när man ringer på dörren hemma hos mig nästa gång.


Andra bloggar om: , ,

Kommentarer
Postat av: annan

Förjävligt är dagens ord.

Postat av: Moddan

Enligt Resumé (http://www.resume.se/nyheter/2006/10/12/resume-avslojar-riksdagsle/index.xml)
så är det 124 riksdagsledamöter som inte betalat sin TV-licens det betyder väl att även dessa ska straffas med samma dryga böter som Stegö? Undra vad vi ska finansiera med alla dessa medel som helt plötsligt ramlar in i budgeten.

2007-01-23 @ 13:42:15
URL: http://www.moddansgavel.blogspot.com
Postat av: Christina

Jag är rökt. Jag har betalat licensavgift i alla år. Och nu kan jag ju inte börja ljuga heller ... om att jag inte har någon tv. Så. Jag är ju rökt då.

2007-01-23 @ 16:11:09
URL: http://solusfemina.squarespace.com
Postat av: SKRIVKRAMP

Christina: du är det fundament som samhället är byggt på, som den lagstiftande församlingen (se Moddans länk ovan) sätter sin lit till. Du må vara korkad, lurad och rökt, men bör också vara stolt över att du, till skillnad mot somliga, ha dragit ditt strå till den lilla mediestacken i Kungl. Hufvudstaden.

Dessutom kan du alltså sova lugnt om natten, utan att behöva frukta att kungens män med hugg och slag straffar dig och berövar dig de där sista 900 kronorna som du skulle ha haft till mat åt barnen.

2007-01-23 @ 16:16:54
URL: http://original.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback