Några problem med det?

Medan det kärvar mellan mina käraste bloggvänner, läser jag en liten, minimalistisk skrift om kreativitet, ”Kreativiteten kommer av sig själv” av Bengt Renander. Och det som jag hoppades skulle vara ett kreativitetens ABC närmar sig i själva verket en livspraktika. Jag är mållös och kan bara ge er några små skärvor. Först Renanders definition på kreativitet:

"förmågan att hitta lösningar på problem som inte har en färdig lösning"

... och sedan på problem:

"kreativitetens råvara och alltså inte nödvändigtvis något man bryter ihop av"

Inte nog för att övertyga er? Läs den själv, det är väl värt besväret. Förresten: läs den även om ni tror på mig.

Andra bloggar om:
, ,

Kommentarer
Postat av: Moddan

Är problem till för att lösas? Vad händer om vi låter problemen vara? ignorerar dem helt enkelt?
Kreativitet föds på de mest märkliga ställen och finns inte att beställa på nätet som tur är!?

Postat av: Christina

Å den raden föll mig i smaken! Kreativitetens råvara. Vilken härlig formulering! Boken ska jag leta upp. Absolut ..
Någon gång har jag hört att problem "betyder" innan lösning ... eller nå´t ... det lät bra tyckte jag som inte tycker om problem ;) Men det stämmer väl inte? Vet du?

2007-01-23 @ 11:05:29
URL: http://solusfemina.squarespace.com
Postat av: SKRIVKRAMP

Christina: det finns svar på det också i Renanders bok: "jag använder ordet problem i sin ursprungliga betydelse, 'uppgift' eller 'det framkastade'", skriver han.

Och Moddan har en poäng: det mesta av det vi oroar oss för inträffar aldrig, och av det som ändå händer bruklar det mesta lösa sig av sig själv. Det Renander behandlar är dock den typen av problem som vi VILL lösa, och då kan det vara bra med en bruksanvisning.

2007-01-23 @ 11:42:02
URL: http://original.blogg.se
Postat av: johnny

ska se om jag hittar den. dina tips brukar leda framåt!

2007-01-23 @ 11:42:38
URL: http://nederbird.blogspot.com
Postat av: Langri

Kunde inte hitta citatet, men Einstein säger angående kreativitet något i stil med: Att problemformulering är halva problemlösningen.

Tack för boktipset. Verkar lovande!

2007-01-23 @ 12:04:21
URL: http://langri.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback