Varför har kristna så kass musiksmak?

Där jag jobbar i Malmö city, brukar det stå en kille och missionera nästan varje dag. Han har ett munläder av guds nåde och snackar en osannolik massa smörja. Tanken är möjligen inte att i första hand frälsa nya själar till Gud, utan att samla in pengar till de hemlösa. Det är värt all respekt, även om jag i mitt stilla sinne undrar om han och hans kompisar inte skulle få in tio gånger så mycket pengar om de skaffade sig jobb i stället – och donerade en del av inkomsterna därifrån till de fattiga.

Det skulle också ha den goda bieffekten att vi slapp höra på pausmusiken, som är det egentliga målet för detta utbrott: den skitmusik som de envisas med att spela på längden, bredden och tvären så fort de hämtar andan. ”Kristen musik”, dvs. tredje klassens dansbandstoner till überklyschiga texter framförde av fjärde klassens badrumssångare. Vem tror de att de ska göra på gott humör på detta viset?

Är det för övrigt någon som hört någon, någorlunda modern, kristen musik som håller måttet?
Någonsin?

Andra bloggar om: , ,

Kommentarer
Postat av: "S"

Jo HAN skulle nog tjäna på att skaffa sig jobb och donerade en del av inkomsterna : - ).

(Ev. arbetskamrater hade kanske uppskattat "hans musik" bättre, *fniss* ... )?!?

2007-01-21 @ 19:38:39
Postat av: Elisabet

I fjolvåras satt jag på en bänk utanför Pressbyrån, ja, du vet, vid centralstationen i Malmö. En bit ifrån stod en huv-försedd yngling och tiggde pengar av alla som passerade, även av mig.
Nu hade jag enbart visakortet, men jag hade ingen lust ändå att ge honom, då jag tyckte att han såg så tuff och vrång ut.
(Ja, såna kriterier har jag ...).
Så jag slog mig ner och tittade på den unge mannen som sträckte ut sin hand och fick pengar av kanske var tionde som passerade .., nån krona här och där .., tvåhundra av en ung kvinna och sedlarna åkte raskt ner i hans ficka .., och så där höll det på.
Efter 45 minuters väntande, räknade jag ut hans timpenning i alla fall var högre än min på Ica.

Så när jag skulle gå till tåget på perrong 12, hade han glömt att han frågat mig och sträckte ut handen igen.

Då föreslog jag att han skulle använda sin energi till att söka sig ett arbete i stället .., eftersom jag som ensamförsörjare har fullt sjå med att klara min egen ekonomi.

Den unge mannen räckte fingret åt mig och jag hade god lust att göra detsamma.

Faktiskt.

Postat av: Nineve

Kristen musik...tja Evenecence brukar folk gilla, POD gillar jag inte personligen men de har ju spelats endel på radion. DC Talk har en del bra låtar. Jo det brukar dyka upp någon bra lite då och då på christianrock.net

2007-01-22 @ 14:40:59
URL: http://nineves.blogspot.com/
Postat av: Panter

Låter som väl genomförd utmattningsteknink.

2007-01-22 @ 23:13:30
URL: http://motvillig.blogspot.com
Postat av: douglas

There is a lot of very good Christian music out there. Sweden's very own Christian rock band Jerusalem is a good example. However I agree with you that much what you hear on the streets is outdated. That is an example of how the church gets stuck in tradition. But there is a part of the church the is moving on and that is a move called the Emerging Church (Google it). A Christian movement for the postmodern era. People are finding Jesus again the Jesus that helped the poor and needy, the rich and greedy.

The Jesus the hung out with prostitutes and foul mouth fishermen. He helped them to find meaning and purpose in life. Being and Christian doesn't have to be boring and traditional like the music you hear on the streets but it is hip and alive. And it meets us right where we are not some where out there.

2007-01-27 @ 16:37:33
URL: http://missiodeiscandia.wordpress.com/
Postat av: Pastorn

Woven Hand!

2007-01-29 @ 23:22:53
Postat av: Trassel

4 Him finns det en grupp som heter. Riktigt bra tycker jag. Och så gillar jag DC Talk också. Och jag är väl kristen. Eller troende. Eller kalla det vad fan man vill, men tror gör jag. På Gud. Jadajadajada.

2007-01-31 @ 08:57:57
URL: http://trasselfia.blogspot.com
Postat av: Samme

Gillar du metal? Isåfall kan jag rekommendera de kristna metalbanden Extol, Divinefire, Narnia, Crimson Moonlight, Tourniquet och Living Sacrifice.

2007-02-21 @ 22:06:31
Postat av: Andreas Cucca

kolla in en gudstjänst på united en söndag.... www.united.nu

2007-04-28 @ 22:59:33
URL: http://www.andreascucca.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback