Barnuppfostran i praktiken

Ordet "inte" är det sista som barn lär sig. Och det förblir svårt att förstå hela livet.

"Tänk inte på en blå isbjörn", skriver Henrik Fexeus i "Konsten att läsa tankar" och lär oss att resultatet naturligtvis blir det motsatta: vi tänker oss en blå isbjörn.

Likadant är det med barnuppfostran: hur många gånger har Du exempelvis bett dina barn att "inte gunga på stolen", "inte sprida sina saker över hela lägenheten" eller "inte glömma läxan"?

Och resultatet blev?

Just det.

Men det finns lösningar på problemet. Hoppas jag. En vore att ta sitt prylströsslande barn vid handen, peka på legot på vardagsrumsgolvet och säga "det där har visst kommit vilse. Låt oss hjälpa det". Och sedan fråga "har det någon stans att bo?". Om det har det får barnet i uppgift att hjälpa det "hem" igen.

Lätt som en plätt. Barn som inte förstår principen får stryk. Det brukar också hjälpa.

Andra bloggar om:
, , , ,

Kommentarer
Postat av: Johnny

Haha, tur att jag känner dig:-) Bra tips!

Postat av: Skrivkramp

Och tur att mina barn också känner mig, Johnny!

2007-11-22 @ 14:24:21
URL: http://original.blogg.se
Postat av: stella polaris

Ler....jo det är helt lätt som en plätt...Funkar på vuxna med, som att fråga någon man kanske vill ska hämta fika åt en..."du har kanske tänkt dig att gå till fiket nu? Kan du köpa en åt mig med"...Istället för att säga "du ska inte in till fiket nu va"?
Klockrent!
;)

2007-11-24 @ 22:48:08
URL: http://enlitenj-ablogg.blogspot.com
Postat av: SKRIVKRAMP

Stella P: det är väl inte mer än rättvist att även vi killar börjar med lite kvinnlig list ...

2007-11-26 @ 09:17:52
URL: http://original.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback