Fördelar och nackdelar med dialektik

Pappas fikonspråkslexikon stretar vidare; i dag med dialektiken.

Den som är oförsiktig nog att slå upp ordet i ett vanligt uppslagsverk, till exempel NE, får veta att "dialektik är en term med en rad skiftande innebörder".

Tack så mycket för ingenting, liksom.

Nåväl, alla dessa innebörder har åtminstone det gemensamt att man inom dialektiken ställer argument mot argument för att därigenom komma vidare till nya insikter. I marxistisk tradition talas i mer allmän mening om dialektik som en förmåga att se till bägge sidor av en sak och att förstå företeelsers komplexitet och snabbt skiftande karaktär.

"Å ena sidan är kommunismen den enda rimliga ideologin; å andra sidan har kommunismen i praktiken ställt till med mer elände än någon annan ideologi." Det, käre son, är ett dialektiskt sätt att se på saken.

Överkurs: vill man använda flera fikonord på en gång, talar man inom dialektiken om tes, antites och syntes. (Så här kan en dialektisk diskussion se ut vid matbordet: "Ät upp din mat." ,"Den är äcklig, jag vill ha glass.", "Ät upp din mat först, så får du glass sedan.")


Andra bloggar om:
, , , , ,

Kommentarer
Postat av: Lotten Bergman

Här kommer jag som en orkan och hyllar dig och ditt fikonspråkslexikon. Förlåt bara att jag är lite sen i starten.
Pukor och trumpeter!

Postat av: SKRIVKRAMP

Hej Lotten. Jag tänkte väl att det här skulle vara i din smak!

2007-10-06 @ 23:53:57
URL: http://original.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback