Balettnjutning i huvudstaden

Malmö har sina poänger som stad att bo i, men det finns en sak som jag aldrig kommer att förlåta den: mordet på den klassiska baletten. Malmöbor, eller skåningar för den delen, behöver inte klassisk balett. Det har de som bestämmer bestämt, och vill man ändå se på den sortens dans förväntas man åka till Köpenhamn.

Kulturskymning, säger jag.

I helgen åkte vi till Stockholm i stället, enkom för att se på just klassisk balett (och den malmöitiska resenäringen gick därmed miste om cirka 4.000 kronor - en räkneövning som samma beslutsfattare som ovan annars brukar använda som argument för att satsa pengar på evenemang i Skåne, men det är kanske en annan historia). Föreställningen heter Cendrillon, ges på kungliga Operan och kan enklast beskrivas som "Askungen för vuxna".

Är ni det minsta intresseade av klassisk balett? Gillar ni när man uppdaterar klassiker (jag menar alltså med bibehållen respekt för kulturarvet, och inte de så kallade förnyelser som går ut på att stärka teaterns makthavare på upplevelsens och publikens bekostnad)? Gillar ni när balett inte bara är vacker utan också förmår berätta någonting?

Åk till Stockholm, gå till Operan och skaffa biljetter till Cendrillon. Det är värt varje krona och varje minut (dessutom var salongen inte fullsatt ens en lördag kväll, så nog finns det biljetter att få tag på.). Men sno er, den håller bara på tills den 14 juni.

Andra bloggar om:
, , , ,

Kommentarer
Postat av: F

Hej! Jag läste lite på din blogg, och hittade tipset om baletten. Klart intressant! Jag har en dotter som dansar både klassiskt och modernt, och jag njuter av att titta på bra uppsättningar och skickliga dansare.

Postat av: SKRIVKRAMP

F: välkommen hit, och välkommen tillbaka!

2007-06-12 @ 14:00:06
URL: http://original.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback