Favorit i repris

Somliga saker förändras aldrig. Som orsaken till det här utbrottet, till exempel, ursprungligen publicerat för ganska exakt ett år sedan under rubriken "Majoritetens diktatur":

Hur kommer det sig att det är så svårt att gå och lägga sig i tid på kvällarna, och så enkelt att ligga kvar för länge på morgonen, medan man förhandlar med sitt lättlurade själv om hur många minuter det tar att tvätta sig, och fixa frukost, och borsta tänderna, och raka sig, och ta sig från punkt A till punkt B - med det i allmänhet så nedslående resultatet att man kommer orakad och ofrukosterad till jobbet och ändå är för sen?

Det kan knappast sägas bättre än vad Gunilla Dahlgren redan har sagt det: "Det är ingen idé att lägga sig tidigt. Det är i alla fall på morgonen det är skönast i sängen."

Det där är någonting som morgonfundamentalisterna inte har begripit. Minns ni dem: de som ända sedan lågstadiets omröstningar om huruvida klassen skulle börja tidigt varje dag eller få i alla fall någon sovmorgon, har tagit sig den rätt att förpesta våra liv på ett sätt som bara kan kallas majoritetens diktatur?

I arbetslivet är det - fortfarande - likadant (flextid och distansarbete är ungefär lika verklighetsförankrade begrepp som "det papperslösa kontoret"!). Att jag skriver dubbelt så bra och dubbelt så fort på natten som på ordinarie arbetstid beaktas därvid föga.

Och sedan är det dags igen: fast det enda jag vet om ljusets hastighet, är att det kommer för fort på morgnarna.

Andra bloggar om:
, , , ,

Kommentarer
Postat av: Moddan

Jag tillhör de som jobbar bäst på morgonen, börjar gärna 07.00. Men jag har full förståelse för Er andra. Hos mig så är det bara de som sitter ute hos kund som måste anpassa sig Vi andra jobbar i princip då vi vill, bara vi gör det vi ska. Jag tycker att det vore rimligt om man är anträffbar låt säga mellan 10-15 och utöver det så gör man resten av timmarna då man själv behagar.

Postat av: micke

Du vill väl ändå inte ge dina bästa timmar åt jobbet? Morgnar är pest, men det är de hur som helst - bättre då att sitta på jobbet och få behålla sina kreativa timmar för eget bruk.

2007-03-02 @ 15:04:17
Postat av: johnny

jag håller med dig, är precis likadan, och har alltid varit. varför det är så är en intressant fråga, men den lär vi inte få svar på. egentligen borde det räcka att konstatera det och få planera därefter. det lär vi inte heller få. bäst att gå och lägga sig då.

2007-03-02 @ 23:30:35
URL: http://nederbird.blogspot.com
Postat av: Elisabet

Själv är jag extremt morgonpigg, men är även uppe länge om kvällarna .. ja, jag går nästan aldrig och lägger mig före halv ett.

Mest kreativ är jag dock på morgonen .., ååå, då spritter det liksom i mig!

Sen falnar allting mot eftermiddagen, för att återvända på kvällen.

I en hel massa år var jag gift med en kopiöst morgontrött man. Ååå, sicket elände när vi hade småbarn! Det var alltid jag som fick stiga upp på natten .., han hörde dem aldrig.. och alltid jag som tog hand om dem på morgnarna.

Träffade en ny man, likadant där.

Blir det någon tredje, ska jag minsann kolla noga ..-)

2007-03-06 @ 22:48:11
URL: http://www.cikoria.blogspot.com
Postat av: Christina

Hej :) Sorry ... men du är kullad ...

2007-03-07 @ 12:37:52
URL: http://solusfemina.squarespace.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback