50 % vetenskap, 50 % känsla.

Att skapa en ny parfym är ett arbete som är 50 procent vetenskap och 50 procent känsla, säger Pierre Wulff.

- Man utgår ifrån en doftidé i huvudet, analyserar vem som ska marknadsföra den och vilka kvinnor eller män som ska bära den. Är det en massmarknadsparfym eller en ny doft för ett av de exklusiva modehusen?

Utifrån den plattformen sätter sig parfymören sedan vid sitt skrivbord och skriver ned på papper hur den ska sättas samman.

- Ja, det är ett rent skrivbordsarbete, bekräftar Pierre Wulff. Jag sitter aldrig och doftar på råvarorna; dem kan jag redan utan och innan. I stället bygger jag upp doften i skrift, som en pyramid av de basnoter, mellannoter och toppnoter som behövs för att tillsammans förverkliga idén.

Förutom själva "grundackordet" skapar parfymören doften med hjälp av ett stort antal tillägg och råvaror som han erfarenhetsmässigt vet passar ihop.

- Grapefrukt och svarta vinbär är ett typexempel på en sådan lyckad kombination.

Först när hela receptet finns på papper är det dags att använda näsan. Parfymören använder pappersstickor för att dofta på proverna och bedömer på så sätt vad som behöver justeras för att komma närmare idén.

- Det krävs ett stort antal prover, säger Pierre Wulff. Det kan behövas många hundra olika varianter innan parfymen är klar.

Andra bloggar om:
, ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback